Glas los te vervangen of niet?

Wij krijgen dagelijks de vraag: Is het ook mogelijk om alleen het glas te laten vervangen van mijn Samsung Galaxy S4? Deze vraag krijgen wij niet alleen van consumenten, ook van collega reparateurs, bedrijven en overheidsinstanties.

Een concreet antwoord is hier helaas niet voor. Het antwoord is Ja, maar ook weer Nee.
Om hier een klein beetje technisch in te verdiepen zullen we uitleggen hoe deze telefoons opgebouwd zijn.

Voornamelijk bestaat de toplaag van een telefoon uit de volgende onderdelen:
– Glaslaag (in de media ook wel aangeduid als Gorilla Glass) Beschermlaag
– Touchscreen (digitizer) Aanraaklaag
– Beeldscherm (LCD, OLED) Beeldlaag
– Frame (waar alles op zit geplakt) Montagelaag

In sommige toestellen / apparaten is het glas alleen aan de rand verlijmd met het frame. Denk hierbij aan een iPad. Hiervan is dus ook netjes en schoon het glas te vervangen.
Echter, bij bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S4, is het glas samen met het touchscreen verlijmd aan het beeldscherm. Deze unit zit weer vast aan het frame.

De vraag is dan, waarom zou je het glas niet kunnen separeren van het beeldscherm? En waarom hebben ze in hemelsnaam dat glas verlijmd met het beeldscherm? De reden daarvoor is dat de consument klaagde over stof, zand et cetera onder het glas naar verloop van tijd. Naar aanleiding hiervan is ervoor gekozen om de lagen met UV lijm aan elkaar te hechten. Dit maakt de reparatie aanzienlijk lastiger, de toestellen worden er echter wel mooier en dunner op.

Dus, om terug te komen op de vraag van dit verhaal, ja het is mogelijk om de hechtlaag (uv lijm) te verwijderen tussen het glas en het beeldscherm. Het is echter nooit meer mogelijk om de module netjes in elkaar te zetten zoals het ooit in elkaar zat. De gevolgen van een reparatie zijn: stof tussen het glas en het beeldscherm en naar verloop van tijd zal de aanraking veel slechter worden, dit is logisch aangezien dit altijd namaakonderdelen zijn. Het vervelendste is al helemaal dat je de fabrieksgarantie kwijt bent op een toestel wat honderden euro’s heeft gekost.

Daarom hebben wij ervoor gekozen om al onze onderdelen direct bij de fabrikant in te kopen waar dit kan. Dus voor een Samsung houd dan in, dat wij alleen de complete display module vervangen zoals deze door Samsung is gefabriceerd.

De grote voordelen die je hier uit krijgt zijn de volgende:
– 3 maanden garantie op alle reparaties
– De fabrieksgarantie blijft behouden
– Vaak zit het frame ook in de reparatie, dus lelijke plekjes zijn ook weg
– Het toestel blijft origineel, geen namaak
– Geen problemen achteraf

Dit verhaal is toepasbaar op bijna elke glasschade. Vraag ons gerust bij welke reparatie het wel en waar het niet officieel mogelijk is. Daarnaast maken onze facturen een betere kans bij de verzekeringsmaatschappij zodat het je uiteindelijk niets hoef te kosten. Denk hierbij aan: inboedel-, reis-, aansprakelijkheidsverzekering.

samsung-galaxy-s4-broken
Geplaatst in Blog
4 reacties op “Glas los te vervangen of niet?
  1. Reenzo zegt:

    Wat je hierboven zegt is niet helemaal waar, want je kan dezelfde UV-lijm weer tussen de twee lagen plaatsen. En als je het dan ook onder een UV-lamp zet, is het weer zoals het was. Kennelijk voor jou een te ingewikkelde reparatie.

    • Reenzo zegt:

      En als je het dan ook onder een UV-lamp zet, is het weer zoals het was. Kennelijk voor jou een te ingewikkelde reparatie.

      • Laurens van Rijn zegt:

        Hoi Reenzo, wij hebben nooit gezegd dat wij het niet kunnen, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt. In het verhaal laat ik de consument alleen weten wat de voordelen en nadelen zijn van het glas los te vervangen of niet. Natuurlijk is het dus wel weer te doen door UV lijm tussen de twee lagen te plaatsen, maar hoe ga je komen aan de originele plaksticker voor op de rand? Hoe verzeker je de klant dat het glas niet omhoog komt na een paar maanden? De klant is zeker weten al zijn fabrieksgarantie kwijt. Wij zien het hier elke dag, mensen hebben bij een reparateur los het glas vervangen en krijgen problemen zoals: de touch laag werkt niet 100%, het glas ligt niet goed in het frame verzonken en ze zijn hun garantie kwijt. (welke je wel vaker nodig hebt met een Samsung). Dus nogmaals zoals ik ook aan het einde van de blogpost schreef, je hebt geen van de volgende voordelen als je alleen het glas vervangt:

        – 3 maanden garantie op alle reparaties
        – De fabrieksgarantie blijft behouden
        – Vaak zit het frame ook in de reparatie, dus lelijke plekjes zijn ook weg
        – Het toestel blijft origineel, geen namaak
        – Geen problemen achteraf

        Ik zou niet kunnen begrijpen dat je als comsument dan nog steeds kiest voor alleen glas vervangen. In de reparatiewereld kiezen mensen voornamelijk KWALITEIT, wij zorgen dat we dat voor elk toestel kunnen bieden.
        Het glas los vervangen is niet persé een ingewikkeldere reparatie, eerder een reparatie waar blijkbaar jij rond de 90 euro per keer op verdiend. (en dat is een stuk schandaliger)

        • Ben zegt:

          Inderdaad Laurens, het is precies zoals je het beschrijft. Hier zien wij dagelijks ook “prutswerk” voorbij komen omdat er gekozen is voor de goedkoopste weg (meestal goedkoop voor de reparateur, de consument betaalt nog steeds grof geld). Wij hanteren daarom ook de regel “repareer het goed of repareer het niet”. Wie denkt dat hij de Samsung display productieband op zijn bureau kan nabootsen houdt zowel zichzelf als de klant voor gek! Kwaliteit en eerlijkheid duurt nog altijd het langst…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>